gallery/naamlogo2

HBO kindertherapeut
Creatief therapeut
Gezinstherapeut

gallery/o9vwok0
gallery/hoogsensitief-spin-300x192
gallery/thijs

De methodes die ik gebruik

 

Cognitieve animatie therapie.
Cognitief betekend: het op nieuw aanleren van mentale mogelijkheden, die tot positieve gedragsverandering leidt.
Animatie: ik gebruik de aangeboren talenten van kinderen om levenloze objecten te beschouwen alsof ze levend zijn.
Door objecten te beschouwen alsof ze een eigen leven leiden, kunnen kinderen er een (begrenzende) relatie mee aangaan.
Door gebruik te maken van deze aangeboren talent  tot animisme, leren kinderen om een begrenzende relatie aan te gaan met problemen.

Bij deze therapie vorm gebruik ik handpoppen, Playmobil en knuffels om deze tot leven te wekken en een leven te geven. kinderen bepalen het spel mijn inzet is om de knuffels een rol te geven, soms ruzie te laten maken en gemeen te doen. Aan de manier waarop kinderen mee gaan in hun spel en mijn inbreng, komt er een verhaal vrij wat symbool staat voor het leven van kinderen. De fantasie en het probleem oplossend vermogen word aan alle kanten aangeraakt en ingezet bij de kinderen. Met vragen zoals: hoe vinden de knuffels het nou om problemen te creëren of juist op te lossen? 
Door op deze manier samen te spelen en ervaren, komen kinderen tot mooie probleem oplossingen die ze ook kunnen gaan toepassen in hun dagelijks leven.

Deze therapie vorm is vooral geschikt voor kinderen tot zes jaar.

Bij welke hulpvraag kan cognitieve Animatie therapie
Hechting problemen.
Gedrag problemen.
Emotionele problemen.
Slaap problemen.
Angst problemen.
 

Speltherapie.
Speltherapie is een effectief hulpmiddel om een gestagneerde ontwikkeling van het kind weer op gang te brengen. Ik gebruik onder andere  een poppenhuis die de kinderen zelf mogen inrichten met meubeltjes en poppetjes. De manier van het inrichten van het huis en hoe de bewoners van het huis met elkaar in verbinding staan, verteld veel over de beleving van kinderen.
Doordat ik mee speel en veranderingen aanbreng in het huishouden van het poppenhuis kan ik zien hoe een kind daar mee omgaat.
Laat een kind weestand zien of raakt het gefrustreerd omdat de controle weg raakt van het eigen bedachte plan of past een kind zich heel makkelijk aan? Kinderen laten vaak via poppetjes hun eigen gevoelens zien bv ik ben bang of ze begrijpen me nooit! Hierdoor raak ik in gesprek met kinderen en komen we samen tot een oplossing om de  psycho-sociale of emotionele problemen te verhelpen of op te lossen.

Deze therapie vorm is vooral geschikt voor kinderen van vijf tot negen jaar.

Bij welke hulp vraag kan spel therapie ingezet worden:
Kinderen met angst: faalangst, dwang, slaap problemen, sociale angst, verlatingsangst.
Kinderen met: meer dan gemiddelde woede en agressieve buien of met opzet andere benadelen.
Kinderen met rouw proces.
Kinderen van gescheiden ouders.
Kinderen die laste hebben van een verhuizing.
Kinderen die hun gevoelens niet kunnen uiten via woorden of gedrag.
Pest gedrag of gepest worden.

Creatieve therapie.
Door middel van tekenen, schilderen laten kinderen zien wat hun op dat moment bezig houd. Hierbij horen ook de negatieve gevoelens zoals angst, verdriet of schaamte. De reden van deze gevoelens zijn vaak niet in woorden uit te leggen, ik hoor heel vaak “ik weet het niet”.
Als we een tekening  of schilderij gaan maken op een bepaalt gevoel, dan komen er hele mooie vormen en kleuren tevoorschijn die veel kunnen vertellen over de innerlijke beleving van kinderen. Onder de creatieve oefening ga ik in gesprek met kinderen, kinderen raken ontspannen en beginnen vaak
uit zichzelf al veel te vertellen over wat hun bezig houd.
De uitkomsten van een tekening of schilderij is vaak een onderdeel van een proces waar een kind in zit. Een voorbeeld hier van is, als kinderen in aanraking komen met een echtscheiding van hun ouders. Dit is een proces wat veel met zich mee breng zoals een verhuizing en eventueel nieuwe partners.
Niet elk kind kan hier makkelijk mee omgaan en hierdoor kan de algehele ontwikkeling stagneren. Het algehele ontwikkeling proces word weer op gang  gebracht door creatief therapie, waarin acceptatie en rouw gevoelens bij een scheiding op de voorgrond staan. Voor kinderen die wat ouder zijn, kan bv een verhuizing naar de wal of op kamers wonen een hele ingrijpende gebeurtenis zijn. Wat veel voor komt is sociale isolatie in de tiener leeftijd.
Het gedrag en handel problemen die dan kunnen ontstaan zijn: eetproblemen, zelfbeschadiging, agressie, leerproblemen, isolatie, depressie en voortijding stoppen met school.  Sociale isolatie heeft dus hele nadelige gevolgen voor de sociale en emotionele ontwikkeling van deze kinderen.
Dan kan helend schrijven, schilderen en gesprekvormen mooi aansluiten bij de leeftijd en de hulpvraag.
Kinderen zijn zelf de beste therapeuten, want ze kunnen beter als een ieder ander aangeven wat ze nodig hebben om weer in balans met zichzelf en zijn of haar omgeving te komen. Door de tekenen, schrijven, schilderen en praten raken we deze talenten aan om tot oplossingen te komen die blijvend is.

Deze therapie vorm is vooral geschikt voor kinderen van vijf tot achtien jaar.

Bij welke hulpvraag kan creatieve therapie ingezet worden:
Kinderen met angst: faal angst, dwang, slaap problemen, sociale angst, verlatingsangst.
Kinderen met: meer dan gemiddelde woede en agressieve buien of met opzet andere benadelen.
Kinderen met rouw proces.
Kinderen van gescheiden ouders.
Kinderen die laste hebben van een verhuizing.
Kinderen die hun gevoelens niet kunnen uiten via woorden of gedrag.
Pest gedrag of gepest worden.
Sociale isolatie bij tieners.
Eetproblemen.
Zelfbeschadiging bv alcohol misbruik.
Kinderen met depressie.